Ürün stratejisi yenir mi?
13 Aralık 2005
E-kolay.net’in geçtiÄŸimiz hafta duyurusunu yaptığı Minicom, maddi gücü bilgisayar satın almaya yetmeyen geniÅŸ kitleleri hedefleyen bir ürün. AMD Geode iÅŸlemcili bir anakarta entegre DDR bellek, ses aygıtları, dört adet USB çıkışı, monitör ve klavye çıkışı ile küçük bir sistemi içeren bir internet aygıtı…
Minicom’u 24 ay boyunca 16,99 YTL +KDV’lik ödemelerle alabileceÄŸiniz gibi, dilerseniz yukardaki resimde görülen 15 inçlik LCD monitörle birlikte 24 ay boyunca 29,99 YTL +KDV ödeyerek de sahip olabilirsiniz. Bu ödemeler süresince e-kolay.net’den ücretsiz internet eriÅŸimi saÄŸlandığını da bir kenara not edelim.
(…)
Åžimdi bir soluk alalım…
Gelir düzeyinin düşük olduÄŸu pazarlara yönelik bu tür “kompakt” ürünlerin çıkması, “doÄŸru ve yerinde” bir ürün stratejisidir. Burada belirleyici iki faktör vardır: Pazara sunulan ürünün “pahalı rakiplerini” ikâme edip edemeyeceÄŸi yani rakip bilgisayarların “iÅŸlevlerini taşıyıp taşımadığı” ve ürünün tüketiciye olan maliyeti…
Åžimdi bu iki temel faktör ışığında, Minicom’u inceleyelim.
Minicom’un web sitesinde, bu sistem ile “internete baÄŸlanıp, oyun oynayabileceÄŸiniz, film ve video oynayabileceÄŸiniz” anlatılıyor. Minicom’un sitesinde yazılanları okuyunca insanın aklına ünlü BektaÅŸi fıkrası gelmiyor deÄŸil:
BektaÅŸi’nin biri hocaya gitmiÅŸ:
- Hoca bak, Kuran’da açık açık yazıyor: “Namaz kılmayın!”
Hoca köpürmüş:
- Nerede yazıyor, göster bakayım!
BektaÅŸi almış eline Kuran’ı, Nisa suresinin olduÄŸu sayfayı açmış ve göstermiÅŸ hocaya ayeti!
Hoca ÅŸaşırmış elbet… Biraz dikkatli bakmış ayete:
- İyi de bunun başında “sarhoÅŸken” var! Burada “SarhoÅŸken namaz kılmayın” diyor!
Bektaşi arkasına yaslanmış:
- Valla ben o kadarını bilmem!
E-kolay.net’in davranışı da bundan farklı deÄŸil. Bir kere bu bilgisayarın iÅŸletim sistemi Windows CE 4.2! Bırakın Civilization ya da Solitaire gibi bir oyunu, masaüstü sistemler için tasarlanmış hiçbir yazılımı -CE için compile etmediÄŸiniz sürece- bu sistemde çalıştıramazsınız! Varsayalım ki compile ettiniz, peki neyle yükleyeceksiniz? Dikkat edin, sistemde ne bir CD ne de bir DVD okuyucu var!
CD ve DVD sürücünün olmadığı bir sistemde, dolayısıyla iÅŸin “film ve video oynatma” ayağı da biraz havada kalıyor :)… Hadi bir ÅŸekilde sisteme bir CD okuyucu baÄŸladığınızı farzedelim, aslında avuçiçi bilgisayarlar için tasarlanan bu iÅŸletim sisteminin hangi “video encoding”lerini destekleyeceÄŸi de belli deÄŸil!
İnternette sörf yapma kısmına gelince. İşin en komik kısmı da burada, çünkü Minicom hakkında bilgi verilirken, 24 ay boyunca ücretsiz saÄŸlanacak internet baÄŸlantısının “dial-up” olduÄŸu ilanlarda “özellikle” söylenmiyor.
Monitörsüz, CD sürücüsüz, Windows CE iÅŸletim sistemli ve internet baÄŸlantısının “saniyesi parayla” olan bir sistem? Herhalde “sudan ucuz” olsa gerek! Gerçekten de öyle mi?
Ayda 16.99 YTL’lik 24 taksitte satın alacağınız bu sistem, KDV dahil toplamda 517 YTL’ye geliyor. Yanına bir de 15 inçlik LCD monitör eklemeyi isterseniz, maliyet bir anda 914 YTL’ye yükseliyor! Bir baÅŸka deyiÅŸle; DVD yazıcılı, 3 GHz iÅŸlemcili, 17 inç monitörlü, hatta Nvidia 3D ekran kartlı bir bilgisayar fiyatına :)…
Allah, e-kolay.net’e ve bu firmanın pazarlama stratejisi sorumlusu Marjinal’e “akıl fikir” versin, gayrı ne diyelim?
(…)
Tabii, Allah’a yönelmeden önce bu muhteÅŸem ikiliye baÅŸka bir ÅŸeyi daha öğretmeliyiz: Linux’u!
Karşımızdaki sorun, “sadece ve sadece”, doÄŸru donanımsal tercihler üzerine yanlış yazılım platformunun konmasından ibarettir. Minicom’un asıl beyni olan AMD Geode GX DB 533 anakartı, teknik özellik listesinden de görüleceÄŸi üzere, 2.4 kernele sahip tüm Linux dağıtımlarını destekliyor. Bir Linux dağıtımı ile Windows CE platformunun yetersizliklerinden kurtulmakla kalmaz, her türlü donanım üzerinde çalışabilen, çok daha ucuz sistemlere sahip olabilirlerdi…
Örnek mi? Sempron 2600+ iÅŸlemcili, CD sürücülü, 100 Mbit ethernet kartlı ve Xandros 3.0 yüklü bu “masaüstü bilgisayarı” sadece 299 dolar! Yok, bu da pahalı diyorsanız size 100 dolarlık olanlardan verelim…








Hay agzina saglik :) Ne zaman akillanacak pazarlama ve urun
Alti Ustu Tasarim | 13 Aralık 2005 | 8:10 pmHay agzina saglik :) Ne zaman akillanacak pazarlama ve urun yonetimi yapan kisiler Dogan Online’da. e-Kolay sitesinden hepsiburada.com’a kadar bircok online sistem, ilerideki inovasyonun onunu kesiyor bu tip tam olarak dusunulmemis urunler ile.
verdiğiniz 299$'lık bilgisayar linkine girip "custmize it" dediğiniz zaman fiyatın
Serdar Güler | 14 Aralık 2005 | 12:39 amverdiÄŸiniz 299$’lık bilgisayar linkine girip “custmize it” dediÄŸiniz zaman fiyatın içine monitörün dahil olmadığını görüyorsunuz. sitenin çakallığı sanırım bu, çünkü fotoÄŸrafta arkada babalar gibi LCD monitör görünüyor.
ankara’da mavi bilgisayar geçen yaz “900$’a laptop” kampanyası adı altında linux yüklü laptop satmıştı. kampanya tutmuÅŸtu bayağı. ama loptopları alanların hemen hepsinin ilk iÅŸi gidip maltepe pazarından 2-3 ytl’ye aldıkları windows cd’lerinden windows yüklemek olmuÅŸtu.
halkımıza linux’u öğretmek lazım demiÅŸsiniz ya, öğretebilmek için öncelikle korsan yazılımı önlemek lazım sanırım. yoksa 2-3 hadi bilemedin 5 ytl’ye devam ettirdikleri eski alışksnlıklarından vazgeçmek istemeyecekler ve widows’un neden bu kadar dandik bir ÅŸey olduÄŸunu ona microsoft’un istediÄŸi parayı ödemek zorunda kalmadan anlayamayacaklar.
Her ne kadar 100$'lık dizüstü, yalnızca doğrudan hükümetlere sunuluyor ve
Berkin BozdoÄŸan | 14 Aralık 2005 | 9:38 amHer ne kadar 100$’lık dizüstü, yalnızca doÄŸrudan hükümetlere sunuluyor ve 300$’lık bilgisayarların monitörleri olmuyor olsa da, “minikom canikom” ürününün pazarlama giriÅŸimi baÅŸarılı, ürünün kendisi baÅŸarısız.
Aklıma gelenler şunlar:
- AMD, Micros~1′tan yediÄŸi Windows XP 64 Bit kazığını ne kadar çabuk unuttu da kendileriyle böylesine sıkı birlikteliklere imza atıyor? BİldiÄŸiniz üzere, 2003′ün Eylül sonunda AMD 64 sisteminin tanıtımı yapılmış ve Windows XP 64 bit sürümünün beta aÅŸamasında olduÄŸu belirtilmiÅŸtir. İki yıla yakın süren sessizlik, Intel’in EM64T komut seti destekli ürünleri duyurulduÄŸu anda bozulmuÅŸtu.
- Sürekli GNU/Linux şöyledir, GNU/Linux böyledir diye haykırıyoruz. Tabii son kullanıcı için GNU/Linux türevlerinin en uygun olduÄŸu yer de donanımı deÄŸiÅŸmeyen bu tür sistemler. Acaba neden ÅŸimdiye kadar böyle minik bir sistem üretilip içinde de, son kullanıcıların basitçe kullanabileceÄŸi; ama uzmanların da altını üstüne getirebileceÄŸi bir iÅŸletim sistemi yerleÅŸtirilmiyor? DÜnya çapında demiyorum, böyle bir ürün çok rahatlıkla seri üretime girebilir. Bir çok yerli firmanın yaptığı gibi, Uzak DoÄŸu’da üretilir ve Türkiye’de satılabilir. Zamanında küçük sistemler üzerine çok kafa yorduÄŸum zamanlarda AMD Geode, VIA C3 ve Transmeta Efficéon iÅŸlemci ve sistem yapılarını incelemiÅŸtim ve çok küçük alanlarda ev kullanıcısı yeterli derecede baÅŸarım saÄŸlamaları mümkün. Hatta çok basit oynamalarla bu ürünlerin, örneÄŸin sabit disk yerine Flash bellek kullanmaları bile mümkün.
- Son kullanıcıya GNU/Lİnux kullandırmak çok zor, özellikle de oradan buradan yasadışı kopya bulabiliyorlarsa… Bir de GNU/Linux türevlerinin Windoze’lardan tamamen farklı bir çalışma mantığı varken insanların kısa sürede, kendi kendilerine bu sisteme kendilerini uyarlamalarını beklemek çok zor. Bu konuda belki orta yolu bulabilecek bir baÅŸka proje daha var. Gerçi ÅŸu an alfanın da alfası; ama düşünce güzel. http://www.reactos.com
Güzel günler dilerim.
Serdar Bey; Evet, o çakallığın ben de farkında olduğum için yazıda
Ali Işıngör | 14 Aralık 2005 | 10:00 amSerdar Bey;
Evet, o çakallığın ben de farkında olduÄŸum için yazıda sadece “Sempron 2600+ iÅŸlemcili, CD sürücülü, 100 Mbit ethernet kartlı ve Xandros 3.0 yüklü bu masaüstü bilgisayarı” dedim.
Yine de monitörsüz bu Linux sisteminin fiyatı, aynı ÅŸekilde monitörü olmayan ve üstünde sadece 533 Mhz’lik bir avuçiçi bilgisayar iÅŸlemcisi bulunan Minicom ile karşılaÅŸtırıldığında “çok ama çok ekonomik” kalıyor… Bunun dışında korsan yazılım hakkında söylediklerinize aynen katılıyorum.
Bu arada Minicom’un sitesinde en sevdiÄŸim bölüm ÅŸu:
“Ayrıca, Minicom PIC’nin saÄŸlam ve pervanesiz tasarımı, sistemin bakımını kolaylaÅŸtırıyor, virüs, reklam ve casus yazılımlara karşı koruma saÄŸlıyor ve maliyetini düşürüyor.”
Nasıl yani? Sistemde fan olmaması mı virüslerden koruyor sistemi? Bunlar grip mikrobu ile mi karıştırıyorlar bilgisayar virüsünü? İlahi E-kolay.net!
Berkin Bey; Reactos projesine pek sıcak bakmıyorum çünkü "binary compatible" bir
Ali Işıngör | 14 Aralık 2005 | 10:47 amBerkin Bey;
Reactos projesine pek sıcak bakmıyorum çünkü “binary compatible” bir iÅŸletim sistemi tasarlamak, windows ortamındaki pek çok yapısal sorunun yeni bir ortama taşınması anlamına gelecek.
Bence bunun yerine Linux’un izlemesi gereken yol, farklı bir kullanıcı deneyimine yönelik bir arayüz tasarlamak olmalı. Biraz daha somut bir ÅŸekilde söylemek gerekirse, Apple’ın MacOS X ile yürüdüğüne benzer bir yol izlemeli. Bu arada, Xandros, Kubuntu ve Pardus gibi dağıtımların o yönde bazı küçük adımlar attığını görmüyor da deÄŸilim.
Berkin Bey, yayın dünyasında bulunduÄŸunuz için MacOs X “Tiger” ile karşılaÅŸan birisi olduÄŸunuzu biliyorum, onun için ÅŸu soruya vereceÄŸiniz cevabı merak ediyorum:
“Bugüne dek Tiger’ın karşısına oturup da onu kullanmakta zorlanan ya da bu arayüzle uÄŸraÅŸmaktan zevk almayan bir Windows kullanıcısı gördünüz mü?”
:)
Apple’ın gittiÄŸi yer, “sezgisel” bir arayüz. Bu nedenle de Vista ve “kısmen de olsa” KDE 4.0 projelerinin tüm hedefleri Apple’ın dört yıl önce ulaÅŸtığı yere varmak…
Bu arada doÄŸrusunu isterseniz, Linux’un baÅŸarısından biraz şüpheliyim. Bu, üç platform arasında önü en açık olan Linux’un kendisine dair deÄŸil, “onu kodlayanlara” yönelik bir şüphe…
Bu konuyu ilerde açacağım.
Tekrar Selamlar, Elbette Windows'u klonlamak tam bir çözüm değil. Bunun tam
Berkin Bozdoğan | 14 Aralık 2005 | 11:27 amTekrar Selamlar,
Elbette Windows’u klonlamak tam bir çözüm deÄŸil. Bunun tam ve gerçek bir çözüm olduÄŸuna inanamayız. DiÄŸer taraftan bu proje bir geçiÅŸ olarak düşünülebilir. Elimizde bir çok özgür Win32 uygulaması var. Bir de iÅŸletim sistemi özgür olursa, bu bizi biraz daha rahatlatır. Tabii ki sorunları kökten çözmez.
Bu Windows klonunun da önemli bir kullanıma sahip olabileceÄŸi üzerine basit bir örnek vermek isterim: Bir firma, bir çok uçbirimde kullanılacak bir yazılımı alıyor ve kullanıyor. Her yeni uçbirim eklenmesi gerektiÄŸinde MS’a para vermek yerine klon sistem kullanılması yoluna gidilebilir. Bir de kısıtlı sistemler için daha rahat uyarlanabilecek bir Windows sistemi elde etmiÅŸ oluruz. Tabii bu iÅŸler için bir Windows klonu kullanmak yerine Linux çekirdeÄŸinin esnekliÄŸi kullanılabilir herhalde. O kısmı beni aÅŸar. :)
Apple’ın yaptığı arabirim, güzel ve baÅŸarılı. Özel olarak Tiger’ı karşıma pek fazla alıp uÄŸraÅŸamadım esasında; ama Windows olmayan bir sistemin başındayken ben dahil bir çok kiÅŸi “bunun falanca ÅŸeyi nerede?” ÅŸeklinde soru sorarak yeni ortamı tanımaya çalışıyor. Kısaca insanlar iÅŸlerini önceden yaptıkları ÅŸekillerde yapmak istiyorlar. Bir iÅŸletim sisteminde, bir kaç küçük ayar haricinde arabirimle çok kavga etmeyen birisi olsam da, örneÄŸin kabaca söylemek gerekirse, GNU/Linux altında da Windows’da olduÄŸu gibi sürücü veya yazılım kurabilmek isterdim. Tabii, arada mantıksal farklar var; bununla beraber benim bir kullanıcı olarak gözüme batan nokta bu.
Hakaret içeren ve çarpıtmalarla dolu bir mesajı silmek zorunda kaldım. "Bırakın
Ali Işıngör | 26 Aralık 2005 | 5:44 pmHakaret içeren ve çarpıtmalarla dolu bir mesajı silmek zorunda kaldım.
“Bırakın Türkiye’de, dünyada Linux kaç eve girmiÅŸ ki… Ülkemizde kaç tane Linux desteÄŸi verebilecek uzman var ki? Piyasada her yönüyle Linux’u ezen Microsoft yazılımları varken, Linux tercih edilsin?” diyen bu birisi ile ne tartışabilirim ki?
Neyse, nerede kalmıştık? :)
Yukarıdaki fiyat hesaplamalarının tümü yanlış. 16,99YTL 24 ayda 481,1568YTL yapar KDV.
Anonymous | 27 Aralık 2005 | 5:22 pmYukarıdaki fiyat hesaplamalarının tümü yanlış.
16,99YTL 24 ayda 481,1568YTL yapar KDV. dahil.
Ayrıca yurtdışı fiyatlarında kdv. dahil deÄŸil ve o örnek verdiÄŸiniz pc’nin ekran kartı çok düşük. RAM’den de yiyor.
Sayım Anonymous, O hesaplamada KDV oranı yüzde 27 olarak alınmıştı. Haklısınız,
Ali Işıngör | 27 Aralık 2005 | 6:06 pmSayım Anonymous,
O hesaplamada KDV oranı yüzde 27 olarak alınmıştı. Haklısınız, bunu ilk fırsatta düzelteceÄŸim. SöylediÄŸimden “35 YTL” daha ucuzmuÅŸ ürün :)…
İlk makinenin KDV oranlarına gelince, ABD sınırları içersindeki KDV (VAT) uygulaması bizden çok farklı. Avrupa ve Türkiye’nin aksine müşteri tipinize göre VAT’ı hiç ödemeyebilir, hatta vergi dönemi öncesinde sadece birkaç kağıdı imzalayarak “tax-deducible” alışveriÅŸ yapabilirsiniz. Bir baÅŸka deyiÅŸle, aldığınız bilgisayarı hiç nakit ödemeksizin evinize götürebilirsiniz! Amerika’daki KDV (VAT) uygulaması çok karmaşıktır, dilerseniz bunları hiç kurcalamayalım. Tablo, Minicom’un aleyhine -üstelik de haksız bir ÅŸekilde- çok daha büyür çünkü…
100 dolarlık MIT laptopunun fiyatına gelince, bunun VAT’ı yoktur ve Çin hükümetine yapılacak ilk parti teslimatta birim fiyatın daha da aÅŸağılara, 80 dolarlara ineceÄŸi söyleniyor :)…
Bu arada, ilk örnek makinedeki 64 MB’lık paylaşımlı görüntü kartını Minicom’un Geode anakartının grafik özellikleriyle herhalde karşılaÅŸtırmıyorsunuzdur :)
Minicom’un bizim bilmediÄŸimiz gizli bir grafik kartı mı var yoksa?
bir minicpom maÄŸduru olarak ÅŸunu ekleyebilirim; minicom iÅŸletim sistemi ingilizce. ve
mely | 7 Mart 2006 | 2:15 pmbir minicpom maÄŸduru olarak ÅŸunu ekleyebilirim;
minicom iÅŸletim sistemi ingilizce. ve türkçe olamıyor…
çocuğumuza aldığımız bir bilgisayar için ne zorluk, nasıl bir pazarlama yalanı anlatamam
arkadaşlar bu ürünü boş yere tartışmayın.doğan online ın o dönemki
Anonymous | 8 Mayıs 2006 | 2:57 amarkadaÅŸlar bu ürünü boÅŸ yere tartışmayın.doÄŸan online ın o dönemki yapısını çok iyi bilen birisi olarak yazıyorum bu satırları…
Şirkette doğru düzgün bir araştırma yapılmadan ortaya çıktı..tamamen tepeden inmedir..Ürün bu,
bunu satacaksınız dendi. tabi bu durumda Satış ve pazarlama departmanları yöneticileri bir hayli dumur oldular..yani ürünün pazara uygunluÄŸu hiç araÅŸtırılmadı.Biz bunun nesini satalım deme ÅŸansları hiç olmadan inanmadan bu ürün piyasaya çıkarttılar…O müthiÅŸ reklamlar da pazarlama departmanının fikri alınmadan Serdar Erener e yaptırılmıştır…
Pazarlamadan anlamam ama bildiğim tek şey "çok ucuz", "harika bir
Emrah EÅŸkin | 24 Haziran 2006 | 1:15 amPazarlamadan anlamam ama bildiÄŸim tek ÅŸey “çok ucuz”, “harika bir ürün”, “vazgeçemeyeceksiniz” deniliyorsa uzak durulması gerektiÄŸidir.